ZR-02-KG

Index
Geschiedenis
Logboek + foto's
Gespot
Gastenboek
Links



Logboek + foto's :: 28 juli 2007

Terug

Vandaag was de grote dag, doorgeslagen koppakking en distributieriem met spanrol moest vervangen worden.





174_7477.JPG

Gisteren een doos vol met onderdelen bij elkaar gescharreld, koppakking van Ivar (Browny @ AXClub) en de rest bij onze onderdelen leverancier te weten:

Set distributieriem en spanrol
Klepdekselpakking (2 stuks ook een voor de rode van m'n ouders)
Oliefilter (2 stuks ook een voor de rode van m'n ouders)
Uitlaatpakking
Motorolie (5 liter)
Koelvloeistof (5 liter)
Remenreiniger (5 bussen het ultieme schoonmaakmiddel voor het vuile werk)


174_7478.JPG

Nogmaals de doos met spul .......

IMG_0315.JPG

Zo zag het er uit toen we begonnen.

IMG_0316.JPG

De eerste onderdelen zijn gedemonteerd.

IMG_0317.JPG

Aftappen koelvloeistof door de onderste radiator slang los te maken.

IMG_0318.JPG

huh¿? wat¿?

IMG_0319.JPG

Slangen van het thermostaathuis losmaken.

IMG_0320.JPG

Is het geen rood-witte kat met drie poten dan is het wel een andere die help klussen :lol:

IMG_0322.JPG

Klepdeksel ligt al open, en aan de inlaatzijde is het ook al behoorlijk kaal.

Om ruimte aan de distributie zijde te maken hebben we de ECU maar even opzij gelegd.

IMG_0323.JPG

Hier is het gat te zien in het nokkenastandwiel waar tijdelijk de blokkeer stift (een bout M10) ingestoken wordt.

IMG_0324.JPG

Controle van het merkteken op het vliegwiel.

IMG_0325.JPG

De blokkeerstift (M10 bout) zit er in.

IMG_0326.JPG

Deze moer moet los, dan kan de spanrol er af waarna de d-riem er uit kan.

IMG_0327.JPG

Het merkteken op het vliegwiel stond met de oude d-riem niet goed ten opzichte van de blokkeerpen in het nokkenastandwiel. Later met de nieuwe d-riem klopte het wel weer, dat het met de oude niet klopte kan alleen maar als deze een klein beetje opgerekt is geweest.
Hieruit blijkt dat vervangen echt heel erg nodig was.

IMG_0328.JPG

Demontage spanrol.

IMG_0329.JPG

Verwijderen d-riem.

IMG_0330.JPG

Losdraaien kopbouten, of het noodzakelijk is weet ik niet maar we hebben de zelfde volgorde gebruikt als voorgeschreven bij het monteren (maar dan eerst bout 10, 9, 8, 7, enz).

IMG_0331.JPG

De gedemonteerde kop.

IMG_0332.JPG

Hier is goed het probleem te zien cilinder 1 (rechts op de foto) heeft het heel moeilijk gehad, doorgeslagen koppakking.

IMG_0333.JPG

De overleden koppakking

IMG_0334.JPG

Dit was het probleempje.

IMG_0335.JPG

Nogmaals de in slechte staat verkerende koppakking.

IMG_0336.JPG

Hier ook nog wat probleem plekken.

IMG_0337.JPG

Schoonmaken van de cilinderkop.

IMG_0338.JPG

Schoonmaken en nog eens schoonmaken ..........

IMG_0339.JPG

Tuimelaaras met tuimelaar ook maar even er afgehaald.

IMG_0340.JPG

Tuimelaaras met tuimelaars.

IMG_0341.JPG

De nieuwe koppakking.

IMG_0342.JPG

Geen uitleg nodig wat betreft de nieuwe en oude dacht ik zo ;)

IMG_0343.JPG

De opbouw is begonnen...

IMG_0344.JPG

de kop ligt er weer op.....

IMG_0345.JPG

tuimelaars.....

IMG_0346.JPG

nadat alle kopbouten in de goede volgorde met de momentsleutel op 20Nm waren gezet, wederom in de juiste volgorde de kopbouten 240 graden vastgedraaid.

IMG_0347.JPG

Alle bouten zitten vast en op de juiste spanning.

IMG_0348.JPG

Na montage van de spanrol en d-riem de zaak op de juiste spanning vastzetten, met onze "special home-made tool" (foto volgt).

IMG_0349.JPG

Vastdraaien van de spanrolmoer.

IMG_0350.JPG

Controle van de klepspeling, in dit geval de inlaat klep van cilinder 1.

IMG_0351.JPG

Montage van de kappen over de d-riem.

Na veel tobben en zoeken vonden we in de wielkast een rubberdop waardoor het vastzetten van een van de boutjes toch een stuk eenvoudiger werd.

IMG_0352.JPG

Hier de beloofde foto van onze 'special hoome-made tool' om de d-riem op spanning te zetten.

De tool bestat uit:
waterpomptang
dop met vierkant (vul en aftapplug versnellingsbak sleutel)
ty-raps (2 hele zware om de waterpomptang vast te zetten op de dop)
bus met ongeveer 1,5 liter water als gewicht
stuk vd-draad

IMG_0353.JPG

De kappen rond de d-riem zitten weer op zijn plaats.

IMG_0354.JPG

Snaarwiel voor de dynamo aandrijving.

IMG_0355.JPG

Nogmaal het snaarwiel.

IMG_0356.JPG

Weer een home-made artikel ditmaal een voetpakking voor het injectiehuis.

IMG_0357.JPG

Hier zit alles al weer aardig op zijn plaats.

IMG_0358.JPG

Monteren van de bougies.

IMG_0359.JPG

Sludge aan de binnenkant van de kleppendeksel, moet nog wel even schoongemaakt worden.

IMG_0360.JPG

Wat een vieze troep........

IMG_0361.JPG

nog een keer.

[video=youtube]_F6zCFPhxjE[/video]

Moeite met starten...

[video=youtube]K1VW1ERTZdU[/video]

Maar hij loopt weer! 8)

[video=youtube]nJ_uGtkQ7k0[/video]

ROOK!!!
inderdaad, we hadden wat olie op het uitlaatspruitstuk gelekt :lol:

Hierna nog even wat rondjes gereden en tot nu toe nog geen warmloper!

morgen de olie vervangen en het oliefilter en hij kan er weer tegenaan! 8)

Terug
Naar boven

Valid HTML 4.01 Transitional

©BatsSoft 2006 - 2024