ZR-02-KG |
|
Index Geschiedenis Logboek + foto's Gespot Gastenboek Links |
Logboek + foto's :: 28 juli 2007TerugVandaag was de grote dag, doorgeslagen koppakking en distributieriem met spanrol moest vervangen worden. Gisteren een doos vol met onderdelen bij elkaar gescharreld, koppakking van Ivar (Browny @ AXClub) en de rest bij onze onderdelen leverancier te weten: Set distributieriem en spanrol Klepdekselpakking (2 stuks ook een voor de rode van m'n ouders) Oliefilter (2 stuks ook een voor de rode van m'n ouders) Uitlaatpakking Motorolie (5 liter) Koelvloeistof (5 liter) Remenreiniger (5 bussen het ultieme schoonmaakmiddel voor het vuile werk) Nogmaals de doos met spul ....... Zo zag het er uit toen we begonnen. De eerste onderdelen zijn gedemonteerd. Aftappen koelvloeistof door de onderste radiator slang los te maken. huh¿? wat¿? Slangen van het thermostaathuis losmaken. Is het geen rood-witte kat met drie poten dan is het wel een andere die help klussen :lol: Klepdeksel ligt al open, en aan de inlaatzijde is het ook al behoorlijk kaal. Om ruimte aan de distributie zijde te maken hebben we de ECU maar even opzij gelegd. Hier is het gat te zien in het nokkenastandwiel waar tijdelijk de blokkeer stift (een bout M10) ingestoken wordt. Controle van het merkteken op het vliegwiel. De blokkeerstift (M10 bout) zit er in. Deze moer moet los, dan kan de spanrol er af waarna de d-riem er uit kan. Het merkteken op het vliegwiel stond met de oude d-riem niet goed ten opzichte van de blokkeerpen in het nokkenastandwiel. Later met de nieuwe d-riem klopte het wel weer, dat het met de oude niet klopte kan alleen maar als deze een klein beetje opgerekt is geweest. Hieruit blijkt dat vervangen echt heel erg nodig was. Demontage spanrol. Verwijderen d-riem. Losdraaien kopbouten, of het noodzakelijk is weet ik niet maar we hebben de zelfde volgorde gebruikt als voorgeschreven bij het monteren (maar dan eerst bout 10, 9, 8, 7, enz). De gedemonteerde kop. Hier is goed het probleem te zien cilinder 1 (rechts op de foto) heeft het heel moeilijk gehad, doorgeslagen koppakking. De overleden koppakking Dit was het probleempje. Nogmaals de in slechte staat verkerende koppakking. Hier ook nog wat probleem plekken. Schoonmaken van de cilinderkop. Schoonmaken en nog eens schoonmaken .......... Tuimelaaras met tuimelaar ook maar even er afgehaald. Tuimelaaras met tuimelaars. De nieuwe koppakking. Geen uitleg nodig wat betreft de nieuwe en oude dacht ik zo ;) De opbouw is begonnen... de kop ligt er weer op..... tuimelaars..... nadat alle kopbouten in de goede volgorde met de momentsleutel op 20Nm waren gezet, wederom in de juiste volgorde de kopbouten 240 graden vastgedraaid. Alle bouten zitten vast en op de juiste spanning. Na montage van de spanrol en d-riem de zaak op de juiste spanning vastzetten, met onze "special home-made tool" (foto volgt). Vastdraaien van de spanrolmoer. Controle van de klepspeling, in dit geval de inlaat klep van cilinder 1. Montage van de kappen over de d-riem. Na veel tobben en zoeken vonden we in de wielkast een rubberdop waardoor het vastzetten van een van de boutjes toch een stuk eenvoudiger werd. Hier de beloofde foto van onze 'special hoome-made tool' om de d-riem op spanning te zetten. De tool bestat uit: waterpomptang dop met vierkant (vul en aftapplug versnellingsbak sleutel) ty-raps (2 hele zware om de waterpomptang vast te zetten op de dop) bus met ongeveer 1,5 liter water als gewicht stuk vd-draad De kappen rond de d-riem zitten weer op zijn plaats. Snaarwiel voor de dynamo aandrijving. Nogmaal het snaarwiel. Weer een home-made artikel ditmaal een voetpakking voor het injectiehuis. Hier zit alles al weer aardig op zijn plaats. Monteren van de bougies. Sludge aan de binnenkant van de kleppendeksel, moet nog wel even schoongemaakt worden. Wat een vieze troep........ nog een keer. [video=youtube]_F6zCFPhxjE[/video] Moeite met starten... [video=youtube]K1VW1ERTZdU[/video] Maar hij loopt weer! 8) [video=youtube]nJ_uGtkQ7k0[/video] ROOK!!! inderdaad, we hadden wat olie op het uitlaatspruitstuk gelekt :lol: Hierna nog even wat rondjes gereden en tot nu toe nog geen warmloper! morgen de olie vervangen en het oliefilter en hij kan er weer tegenaan! 8) Terug |
Naar boven
©BatsSoft 2006 - 2024
|