XJ-79-ZG

Index
Geschiedenis
Logboek + foto's
Gespot
Gastenboek
Links



Geschiedenis :: Geschiedenis AX

Toen mijn schoonvader begin 1989 (afgifte deel I d.d.31-05-1989) aan een nieuwe auto toe was, zijn Visa Club van 1980 was aan vervanging toe, viel het oog op weer een Citroën en wel een AX 11E.

Afbeelding

De AX nu

Maar uiteindelijk bleek dat de gezondheid steeds minder werd en het rijden in de AX beperkte zich van korte bekende ritjes naar ons in Nieuwerkerk ad IJssel en zijn andere dochter en schoonzoon in Barendrecht.

In januari 1990 kreeg ik met mijn eigen auto een aanrijding, met aan boord mijn schoonouders, er was voorlopig niet meer te rijden met die auto.

Op dat moment zei mijn schoonvader neem mijn auto maar mee, en als we naar jullie toe willen komen of ergens anders naar toe willen moet je ons wel even brengen.

Zo heeft de AX uiteindelijk vanaf januari 1990 dienst gedaan als 2e auto, en heeft tot 19-08-1997 op naam van mijn schoonvader gestaan en vanaf die datum is de auto overgeschreven op onze naam.

Onze zoon Michel, hoe leuk eigenlijk is van het zelfde bouwjaar 1989 als de AX, en is dus samen met de AX aan het volwassen worden.

Nog ongeveer 14 maanden, Michel wordt dan 18 jaar, zal de auto na het behalen van zijn rijbewijs wel een nieuwe stuurman krijgen.

De auto is nieuw gekocht bij Automobielbedrijf Van Splunder in Ridderkerk en ongeveer vanaf 1994 in onderhoud bij Automobielbedrijf K.F. van der Weyden.

In al die jaren zijn er geen schokkende reparaties uitgevoerd, elk jaar een kleine onderhoudsbeurt met APK.

Reparaties welke door de jaren zijn uitgevoerd zijn onder andere het vervangen van de banden (Michelin 135/70x13), uitlaat achterste demper (1995), rechter aandrijfas hoes (1996), remblokken (2000), complete uitlaat vervangen (2002) en tussendoor nog een keer een koplamp vernieuwd door een opspringend stuk ijzer (1995).

Er is door de jaren heen wel wat schade gereden en schade veroorzaakt door vernieling in de vorm van een grote kras op de motorkap.

De andere schades zijn geweest rechterachterdeur (1989) opnieuw gespoten met na nu blijkt een verkeerde kleur of lak soort, de deur wordt snel mat en ziet er anders uit (wel jammer), schade aan de voorzijde bumper, gril en motorkap veroorzaakt door iemand die met parkeren er behoorlijk hard achteruit tegen aan reed en met het indraaien onder de carport voor ons huis hebben wij het linker voorscherm gekraakt.

Een van de zaken die wij de afgelopen weken hebben aangepakt is het vervangen van het gekraakte linker spatscherm. In één koop heb ik op de sloop een linkervoorscherm een rechtervoorscherm en een motorkap in de zelfde kleur op de kop kunnen tikken (zie bij logboek en foto’s).

Onze AX heeft eigenlijk altijd zeer trouw zijn werk gedaan zonder voor noemenswaardige problemen te zorgen.

Het laatste jaar doe ik de meeste onderhoud zaken zelf, met eigenlijk als doel om de auto zo lang mogelijk in een goede conditie te houden.

Motorisch is dat absoluut geen probleem, de motor heeft pas 46.000 km gelopen en de techniek is redelijk simpel (carburateur en nog geen elektronica) maar de carrosserie geeft af en toe wat meer problemen en wel met name de rechterdorpel aan de voorzijde gaat sporen van roest vertonen.

Het sleutelen aan auto’s had ik jaren niet veel meer gedaan hoofdzakelijk kwam dit door het zakelijk rijden met een lease auto vanaf ongeveer 1983 tot heden.

Op het moment dat ik als 18 jarige mijn BE rijbewijs had gehaald, het was toen 1965, ben ik op zoek gegaan naar een niet te dure auto, dat werd een blauwe Citroën 2CV (kenteken HT-62-18, bouwjaar 1962, 425cc en 15,4PK voor de prijs van 1.300 gulden).

Afbeelding
De eerste 2CV

Op mijn kamer werden alle te demonteren plaatdelen uitgedeukt en gespoten tot af en toe ontsteltenis van mijn moeder. Toen de auto na maanden klaar was kwam op een zondag het zwakke punt plotseling aan het licht, na een noodstop te hebben moeten maken voor een autobus die geen voorrang gaf, moest ik remmen voor een auto met daarachter een crossauto (met zware U-balk als achterbumper). Het resultaat laat zicht raden, remmen en … pedaal op de grond. Oorzaak bleek later remleiding bij een achterwiel gebarsten waarschijnlijk al bij de eerste noodstop. Resultaat eend total-loss.
Andere gekocht een grijze van bouwjaar 1963 (kenteken MG-72-84) met volgens mij iets van 18PK, ondertussen was het 1968 geworden en moest ik in militaire dienst (Luchtmacht). Opleiding in Nijmegen vervolg in Deelen (Arnhem) en van af dat moment vanuit Ridderkerk (toenmalige woonplaats) iedere week op en neer. Na de opleiding in Deelen richting Duitsland (2e Groep Geleide Wapens in Erle), met z’n drieën bijna 18 maanden op en neer naar Duitsland.

Afbeelding
Erle, Duitsland

Afbeelding
Camping, Duitsland

Afbeelding
Rucphen, Nederland

In 1970 mijn eerste nieuwe auto gekocht een lichtblauwe 2CV4 (kenteken 89-96-NG en ik dacht voor 4.350 gulden) wat een vooruitgang 435cc het vermogen weet ik niet exact meer, maar met een beetje geluk toch 120km/h.

Afbeelding
1970 Luxemburg

Afbeelding
2CV 4

Afbeelding
Voor: nieuwe 2CV
Achter: oude 2CV met AMI motor


Ondertussen had ik van een collega een AMI 6 gekregen met een slechte carrosserie maar een zeer goede motor met als ultieme uitdaging de AMI motor in de eend, en wel de MG-72-84 van 1963 te bouwen. Na alle boeken van Piet Olyslager, zowel van de AMI als de 2CV, uitgeplozen te hebben moest het volgen ons wel mogelijk zijn. Het simpelst was, zo hadden wij ontdekt als de gehele vooras van de AMI in de 2CV werd gezet.
Die ontdekking klopte ook helemaal, de vooras was gemonteerd, motor en versnellingsbak als een geheel er voorgehangen, assen met nu homokinetische koppelingen en geen enkelvoudige kruiskoppelingen gemonteerd, elektrisch de zaak geregeld en starten alles werkte.
Nog even het stuurvast zetten op het stuurhuis op de vooras, jammer helaas paste niet!!!
Wat was er aan de hand? Wat bleek nu, de stand van de uitgaande as van het stuurhuis lag niet in lijn met het stuur van de 2CV. Goede raad was duur, kruiskoppeling in de stuurbuis gelast (APK nog nooit van gehoord) en alles werkte weer. Dit race monster (nou ja 602cc) heeft nog een aantal jaren gereden, onder andere door mijn vader die tijdelijk zonder auto zat.</p>
Na meer dan 100.000 km in 1974, ik was ondertussen getrouwd, de blauwe 2CV4 ingeruild voor een nieuwe oranje 2CV6 (kenteken 17-DG-16) met deze auto hebben wij zelfs met 4 volwassenen aan boord alle bergen in de Zwitserse Alpen wel beklommen.

Afbeelding
2CV 6 in de Zwitserse Alpen, 1975

Afbeelding
Euromast, Rotterdam met links mijn schoonvader

In 1980 hebben we onze laatste nieuwe auto gekocht wederom een Citro&euml;n en wel een groene VISA Club (kenteken GL-34-NK) welke wij ongeveer in 1985 hebben verkocht.

Afbeelding
Eerste Visa was van ons achterste van mijn schoonvader, 1980

Afbeelding
Lukmanier pas, 1981 Tessin, Zwitserland

Daarna kwam in 1990 de al eerde besproken AX voor de deur staan.
Zoals blijkt uit het hele verhaal zijn we behoorlijk besmet met het Citro&euml;n virus, en ik vrees dat we er nooit meer van zullen genezen.

Henk, november 2005

(laatste wijziging: 13 november 2005)

P.S.
Nu ik zo het een en ander heb opgeschreven komt er steeds meer naar boven drijven van allerlei zaken welke zich in al die jaren rondom onze Citroën’s hebben afgespeeld, ik denk dat het bovenstaande verhaal op een groot aantal punten nog wel aangevuld zal worden.

Naar boven

Valid HTML 4.01 Transitional

©BatsSoft 2006 - 2024